Konkurents on tervishoius vajalik, et tagada teenuste patsiendikesksus ja kõrge tase. Kõigile tervishoiuteenuse pakkujatele peavad kehtima samad ja läbipaistvad reeglid. Arstiabi tsentraliseerimine on õigustatud keskustesse valdkondades, kus tegevusmahud on väikesed (harva esinevad haigused) või arstiabi puhul, mis nõuab eriti kalli tehnoloogia kasutamist (organite siirdamine, onkoloogia, südamekirurgia, neurokirurgia). Seejuures on oluline koostöö tõhustamine haiglavõrgu haiglate vahel, et vältida põhjendamatuid dubleerivaid ja seetõttu ebaefektiivseid tegevusi. Erandiks on ka vältimatu abi korraldus, et tagada teenuse võrdne kättesaadavus erinevates piirkondades.
Leiame, et Eestis tuleb riigisiseselt tagada patsientide
vaba liikumine tervishoiuteenuste osutamiseks samadel tingimustel kui Euroopa
Liidus. Täna saab Eesti kindlustatu pöörduda ravi saamiseks mistahes EL
liikmesriiki ja Eesti Haigekassal on kohustus patsiendile kompenseerida
raviarve piirhindade ulatuses omamata konkreetse, teise EL liikmesriigi
tervishoiuasutusega (-ettevõttega) ravi rahastamise lepingut. Seesugust
kompensatsiooni Eesti siseselt aga ei rakendata. Meil on patsiendil
valikuvõimalus piiratud tervishoiuasutustega, kelle on Eesti Haigekassaga
sõlmitud ravi rahastamise leping ning kindlustatul puudub õigus rahalisele
hüvitusele ka juhul, kui ta on teenuse eest ise tasunud. Solidaarsuspõhimõtte
tagamiseks peab olema patsiendil õigus ise valida millises tervishoiuasutuses
ta raviteenust kasutada soovib.
Töögrupi juht:
Ivo Saarma, AS Fertilitas juhataja