Tervishoiu päästerõngas: patsientide vaba liikumine
Koroonakriisis on tervishoiu murekohad eriti valusalt esile tulnud, paljud on seda ka isiklikult kogenud, jäädes ootama tähtaegadeta ravijärjekorda. Samuti on palju enam inimesi mõistnud, et pelgalt praeguse tervisekriisi ületamine ei lahenda paraku tervishoiu pikaajalisi probleeme.
Ivo Saarma, Teenusmajanduse Koja nõukogu liige
Foto: Fertilitas
On tänuväärne, et tervise- ja tööminister otsib pikaajalistele
probleemidele lahendust, kuid seni välja pakutud ideid on raske mõista ja
nendega nõustuda. On ju Tanel Kiik valitsusele kaalumiseks esitanud ettepaneku maksustada edaspidi sotsiaalmaksuga lisaks palkadele kõik muud inimeste erinevad tulud, sealhulgas
dividendid.
Ministeeriumis välja mõeldud plaan kehtestada täiendav maks inimestele,
kes on pingutanud lisasissetuleku leidmise nimel, on ju nende ettevõtlikkuse
karistamine. Dividende saavad ettevõtted üldjuhul
maksta eduka majandustegevuse tagajärjel ja siis kui töötasudelt on sotsiaalmaks ning muud maksud juba makstud. Teenusmajandussektori ettevõtetel, mille alla
kuulub ka minu juhitav erahaigla, ongi 70% kuludest seotud tööjõukuludega, millest omakorda märkimisväärse osa moodustab
sotsiaalmaks. Nüüd tahetakse
sellest vähesest tulust, mis on järgi jäänud, tulla veelkord võtma 33%. Sellega toimuks räige
topeltmaksustamine, pärast mida pole enam võimalik ettevõtet arendada
ega reinvesteerida.
Võtta sotsiaalmaksu üüritulult või autoritasudelt, tundub samuti hämamise ja ebaõiglasena –õiglasem oleks siis tõsta
hoopis tulumaksu osa. Raske on mõista, miks soovitakse täiendavat
maksukoormust panna inimestele, kes teenivad lisatulu säästuhoiustelt või oma
esivanematelt päritud talumaade põllumeestele väljarentimisega.
Arsti, ent ka ettevõtjana arvan, et
pakutud lähenemine on perspektiivitu ja lühinägelik – ettevõtted hakkavad otsima võimalusi kapitali
Eestist välja viimiseks ja üksikisikud oma tulude varjamiseks. Tasuks ka veelkord visata
pilk meie demograafilisele situatsioonile – ei ole võimalik, et puudu olev ressurss kogutakse juurde väikeselt osalt elanikkonnast. Tegelik
lahendus seisneb kõigi inimeste kaasamises, kes on suutelised osalema. Üheaegselt süsteemi efektiivsemaks muutmisega tuleb
üle vaadata ka selle solidaarsusega kaetud
osa.
Omaosalus toob süsteemi kokkuhoiu ja
ennetuse
Teenusmajanduse Koda ja Eratervishoiuasutuste Liit on korduvalt juhtinud
otsustajate tähelepanu sellele, et maksumaksjat tuleb palju enam kaasata
tervishoiukuludega seotud otsuste tegemisse. Riigi demograafilist olukoda ja
selle pikaajalist perspektiivi silmas pidades on viimane aeg kriitiliselt üle
vaadata, milliseid teenuseid suudab riik solidaarselt ilma täiendava
omaosaluseta pakkuda ja mida mitte. Seejuures on mõistlik kokku leppida ka
erandites. Erakorraline ja vältimatu meditsiin, onkoloogia, sünnitusabi,
alaealiste tervishoid ja ka erinevate krooniliste haiguste ravikulud võiks olla
solidaarselt kaetud.
See tähendab, et mõningate tervishoiuteenuste juures suureneb inimeste
omaosalus. Seni on omaosalus piirdunud enamasti visiidi- ja voodipäevatasuga.
Edaspidi tuleks kanda suurem osa ravikuludest, kuid kokku tuleb leppida
konkreetses määras. Seejuures võib omaosaluse määr erineda erialade, aga ka
statsionaarse ja ambulatoorse ravi lõikes.
Kokku tuleb
leppida ka omaosaluse piirmääras, millest alates inimese omaosalus ei suurene,
et vältida näiteks kalli ravi puhul inimese pankrotistumist ja võimetust ravi
omaosalust tasuda. Eraldi arutamist vääriv aspekt on see, kas siduda omaosaluse
piirmäär sissetulekuga. Näiteks ei ületaks omaosalus 10% inimese aastasest
sissetulekust. Omaosalus, mis ületab piirmäära, kaetakse solidaarselt kogutud
maksude arvelt.
Muudatusi planeerides tuleks mõelda sellele, kuidas tagada tervishoiu
kättesaadavus, kuid samas vähendada vajadust selle järele. Omaosaluse
kehtestamine aitab sellele kindlasti kaasa, sest paneb palju enam mõtlema
võimalikele ravikuludele ja motiveerib oma tervist hoidma ning teadliku
tervisekäitumisega haigusi ennetama. Riikides, kus on sisse seatud ravikulude
omaosalus, on loodud ka vastavad kindlustusvõimalused. Eriti tänuväärsed on
sellised kindlustusvõimalused, mis kindlustusmakse eest näevad ette regulaarsed
tervisekontrollid. Tegemist on justkui suuremahulise sõeluuringuga, mis aitab
palju rohkematel inimestel avastada võimalikult varakult oma terviseriskid ja
nende ennetamiseks teha korrektiive.
Kuidas saab ravijärjekordi lühendada?
Koos omaosaluse sisseseadmisega tuleb patsientidele anda ka vabadus
valida endale sobiv raviarst ja tervishoiuteenuse osutaja. See tähendab, et
ravikindlustuse raha liigub koos patsiendiga, mitte ei jaotata see Haigekassa
poolt garanteeritud otselepingutega raviasutustele. See paneb
tervishoiuasutused konkurentsisituatsioonis pingutama, et pakkuda patsiendile
parimat võimalikku ravi võimalikult vähese kuluga. Kuna inimene peab osa
ravikuludest ise tasuma, siis on raviasutused sunnitud palju enam iga uuringut
põhjendama ja pakkuma inimesele soodsamaid ravivõimalusi. See parandab
oluliselt raviraha kasutamise efektiivsust ja vähendaks liigset kulutamist.
Patsiendid ei ole valmis tasuma uuringute ja teenuste eest, mida nad ei vaja.
Patsientidele vaba liikumise võimaldamine aitab ravijärjekordi kiiremini
lühendada, sest abi vajavate inimeste ravimisse on kaasatud kõik
tervishoiuasutused sõltumata nende omandivormist. Kiirem pääs arstile tähendab,
et tööinimene saab ka palju varem naasta tööle. See tähendab inimese jaoks
sissetuleku kiiremat taastumist ning riigi jaoks kokkuhoidu haigushüvitise
maksmiselt.