TMK nõukogu liige Raul Niin: kuidas reformida tervishoidu?
Viimase viie aasta jooksul on haigekassa eriarstiabi kulud kasvanud ligikaudu 150 miljoni euro võrra, samal perioodil ei ole eriarstiabi kättesaadavus paranenud (2012. aastal rahastas haigekassa 3 209 807 ravijuhtu, 2017. aastal rahastati 3 243 741 ravijuhtu). Eraettevõtluses mõnes teises sektoris oleks selline olukord lubamatu, et tõstame kulusid ligikaudu 30%, kuid toodame samapalju kummikuid edasi. Olukord oleks ehk kuidagi mõistetav, kui samal ajal oleks kummikute asemel hakatud tootma samas koguses kallimaid mobiiltelefone. Kuid ka siin ei ole 5 aastaga tervishoiusüsteemis olulist tehnoloogilist läbimurret toimunud – arstikabinetis käime ikka edasi ja ka eestlaste tervelt elatud inimaastad pole 5 aastaga pikenenud. Selline pidev kulude kasv ja tulemusteta süsteem ei ole elujõuline. Samal ajal on ka teada fakt, et patsientide omaosalus on aasta aastalt kasvanud ja on jõudnud OECD raportite andmetel kriitilise 25% tasemele. Kõiki neid numbreid analüüsides tundub ainuke võimalus haigekassapõhise süsteemi sisse ja kõrvale konkureerivate kindlustusmudelite loomine. Alljärgnevalt mõned ideed kaalumiseks.
Täna saab
haigekassa raha kõigi tööandjate poolt kohustuslikus korras makstavast
ravikindlustusmaksust ning otsustab siis ise poliitikute ja ministeeriumide
toetusel, milliste raviasutustega lepingud sõlmitakse ehk kellele nende
teenuste osutamise eest maksma hakatakse. Selle raviasutuse teenuste eest,
kellel haigekassaga lepingut ei ole, tuleb patsientidel tasuda täielikult ise.
Sellise korralduse puuduseks on patsientide poolt juhitud konkurentsi piiratus
– ükskõik kui rahul või mitterahul on patsiendid haigekassa lepingupartneriks
olevate raviasutuste teenustega, tuleb sinna ikkagi pöörduda, kuna „maksud on
makstud ja tahaks selle eest ka midagi vastu saada“. Haigekassa ei hinda oma
lepingupartnerite valikul mitte kuidagi pakutavate teenuste sisulist kvaliteeti
ega ka seda, milline on olnud neid raviasutusi külastanud patsientide rahulolu
määr. Täpiks i peal on haigekassa keeld pakkuda haigekassa poolt hüvitatud
teenuste kõrvale midagi enamat – näiteks kaasaegsema seadme või ravimiga
osutatud lisateenust, mille eest võiks patsient soovi korral täiendavalt ise
maksta. Kuna haigekassa poolt hüvitatud teenuste loetelu muudetakse valdavalt
arstide-aktivistide vabatahtliku töö tulemusena laekunud taotluste põhjal ning
taotluste läbivaatamise protsess on minimaalselt aastapikkune, on arusaadav, et
haigekassa rahastus kaasaegsemaid ravivõimalusi ei kata.
Raviraha
vaba liikumise korral maksaks haigekassa teenuse piirhinna ulatuses sellele
raviasutusele, kuhu patsient pöördus. Isegi siis, kui konkreetse raviasutuse
teenuste hinnad on kõrgemad haigekassa poolt kehtestatust – haigekassa piihinna
ja teenuse tegeliku hinna vahe maksaks kinni patsient ise, kui ta soovib selles
raviasutuses teenust saada. Mõnevõrra sarnaneks see apteegiteenusele –
ravimitele on küll kehtestatud piirhinnad, kuid võib osta ka piirhinnast
kallimaid ravimeid, millisel juhul hüvitab haigekassa ravimit piirhinna piires
ja piirhinda ületava hinnaosa maksab patsient ise kinni. Nii nagu kõik
apteekidest müüdavad ravimid on kontrollitud kvaliteediga, nii on ka kõik
tegevusloaga raviasutused pädevad teenust osutama ja pidevalt riikliku
järelevalve all. Sellise muudatusega paraneks oluliselt tervishoiuteenuse kättesaadavus just ambulatoorses
arstiabis. Teavad ju kõik, et varajane ja kvaliteetne diagnostika ja ravi hoiab
kokku nii hilisemat raviraha kui ka pikendab tervelt elatud eluaastaid.
Raviraha
vaba liikumise plussiks on sisulisema ja patsientide rahulolule suunatud
konkurentsi tekkimine. Tõsi, haigekassa poolt vaadates on sellel ka riske –
keerulisemaks muutuks ravijuhtude arvu haldamine. Kui täna kirjutab haigekassa
oma lepingupartneritele ette, mis hinnaga ja mitu ravijuhtu aastas nad tohivad
tööd teha ja kui pikaks ravijärjekorrad venivad, siis raviraha vaba liikumise
olukorras pöörduksid patsiendid sinna, kust saab kiiremini ja paremini oma
probleemile lahenduse. Kindlasti on võimalik välja mõelda meetmeid haigekassa
„reguleerimata“ kulutuste riskiga toimetulemiseks, kuid viimastel aastatel pole
seda teemat tahetud poliitilistel põhjustel edasi arutada.
Eraravikindlustus
kui alternatiiv plaanimajanduslikule ravikindlustusele
Kuna senise plaanimajandusel toimiva riiklikus ravikindlustuse süsteemis on ja jäävad järjekorrad, samal ajal raha kulub haigekassale iga aasta ligikaudu 100 miljonit rohkem ning teenuse kaasaegsus ja patsiendisõbralikkus ei pruugi olla esikohal, võib eraravikindlustusele oma roll ja koht täiesti tekkida. Teisalt näen erakliinikut juhtides igapäevaselt, kuidas inimesed on üha rohkem huvitatud nii enda kui ka oma lähedaste tervise hoidmisest, mitte kallist ja tihti ka tulemusteta haiglaravist. Äsja loodud Viveo Health on oma teenuste konkreetsemat platvormi alles kujundamas, aga põhimõttes näib, et kindlustusega liitunud tööandjate maksetest püütakse hakata hüvitama just erakliinikutes pakutavaid tervishoiuteenuseid. Mis võiks nende tööandjate juures töötavate inimeste jaoks kiirendada raviteenustele pääsemist ja muuta kättesaadavaks teenuseid, mida haigekassa teenuste nimekiri ei sisalda ja mida haigekassa seetõttu ühegi raviasutuse kaudu ei hüvita. Alternatiivselt on tööandjatel võimalik otse oma töötajatele teatud tervishoiuteenuseid hüvitada, kas siis näiteks hambaravi, füsioteraapiat, psühhoteraapiat või lausa mõnda operatsiooni. Raskemaks muudab sellise tegevuse asjaolu, et töötajate tervishoiukulutustelt tuleb tööandjatel tasuda riigile täiendavalt erisoodustusmaksu, mis tõstab kokkuvõttes teenuste hinda (erisoodustusmaksust on vabastatud vaid 100 eurot kvartali kohta). Millist lisaväärtust suudab eraravikindlustus pakkuda, selgub aja jooksul.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et kõik
arstiabi tarbijad ei ole sõltuvusainete lembesed, nagu riigi tervishoiupoliitika
kujundajad oma sõnavõttudes rõhutavad, lämmatades arutelu plaanimajandusele
allutatud tervishoiusüsteemi muutmisest.
Eesti inimesed tahavad olla terved, vajadusel pääseda
normaalse aja jooksul arsti juurde, saada head arstiabi ja on valmis sellesse
ka ise rohkem panustama. Käesoleval
süsteemil oli oma aeg ja koht, kuid muutustega inimeste tervisekäitumises,
tervishoiuteenuste võimalustes ja teenusepakkujate valikus peaks kohanema ka
olemasolev süsteem.